رئیس‌جمهوری در نمازجمعه حیدرآباد هند: راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد

رئیس‌جمهوری طی سفر به هندوستان با حضور در نماز جمعه به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس با دانشجویان ایرانی دیدار و گفت و گو کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی که شامگاه پنجشنبه وارد هندوستان شده بود، در بدو ورود به هندوستان با علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدر آباد داشت و پیش از سخنرانی در نماز جمعه، از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانا هندوستان بازدید کرد. وی سپس در اجتماع نمازگزاران مکه مسجد حیدرآباد با بیان اینکه در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدای نوا و هدف ما در دنیای اسلام یکی است، گفت: ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است. اگر نماز جمعه ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند قطعا به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است. روحانی خاطرنشان کرد: نه تنها ما مسلمانان باید برادر باشیم و با مهربانی و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم بلکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند.پیامبر اسلام (ص) تنها مسلمانان را هدایت نکرد بلکه علم و اخلاق و مسیر انسانیت را برای همه مردم جهان به ارمغان آورد. وی با بیان اینکه اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می ورزند، تصریح کرد: اگر امروز در دنیای اسلام مشکل ، تفرقه و اختلاف می بنیم نشان آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قران واقف نشده‌ایم و اینکه در برخی کشورهای اسلامی خشونت و اختلاف وجود دارد نشات از آن می گیرد که نسل جوان را به اسلام واقعی هدایت نکرده ایم . روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت ، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد. رئیس جمهوری تصریح کرد: برادران مسلمان ، راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم ما گرچه رودخانه های متفاوت هستیم اما آب همه روخانه ها از یک چشمه است و در نهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شود باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. قران به ما می‌گوید شما مسلمانان باید به گونه ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید.قران می گوید شما مردم مسلمان باید گواه و الگو برای همه مردم جهان باشید .
رئیس جمهوری تاکید کرد: دشمنان اسلام نمی خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می گوید که مردم این منطقه یعنی ایران و هند در تمدن ،علم و برادری در کنار یکدیگر بوده اند. رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم ایران علاقه خاصی به مردم سرزمین هند دارند و مردم هند نیز پیوند و رابطه قلبی با مردم ایران دارند، گفت: باید روز به روز رابطه این دو ملت را قوی تر کنیم و دولت ایران آمادگی دارد و امیدوارم دولت هند هم آماده باشد تا بتوانیم رفت و آمد دو ملت را از نظر روادید آنچنان آسان کنیم که به راحتی به کشورهای یکدیگر سفر کنند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ایران اعلام می کند با توجه به منابع غنی انرژی ، تامین کننده نفت و انرژی هند خواهد بود. ایران اعلام می کند که از طریق بندر چابهار، راه و مسیر ترانزیت برای دستیابی هند به آسیای مرکزی و اروپا باشد. وی تصریح کرد: معتقدیم دو ملت بزرگ ایران و هندوستان می‌توانند در صنعت، کشاورزی و تکنولوژی روز، آنچنان در کنار هم باشند که منافع دو ملت بزرگ و منطقه را تامین کنند. روحانی با تاکید بر اینکه بزرگترین نعمت خداوند امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و کل منطقه ایجاد کنیم، اظهار کرد: ملت ایران به همه ملت‌های مسلمان کمک کرده و آماده کمک است. به ملت عراق و سوریه کمک کردیم تا از خشنوت خونریزی و جنگ نجات یابند چرا که معتقدیم در مقابل خون یک بیگناه همه مسئول هستیم و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم انسانیت رانجات داده ایم. رئیس جمهوری گفت: درتمدن غرب هر روز در مدرسه و خیابان کشتار دسته جمعی انجام می گیرد پس تمدن مادی نمی تواند نجات دهنده باشد. ما آنهایی را که به برخی ملت‌های مسلمان اجازه ویزا نمی دهند و مسلمانان را تروریسم می خوانند، محکوم می‌کنند مسلمانان در همه نمازها یشان نام خدای رحمان و رحیم را به زبان می آورند و زندگی آنان توام با وحدت و اخوت است.
سپس حسن روحانی در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند با اشاره به اینکه زبان فارسی می تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد، تصریح کرد: تاجران و بازرگانان تنها کالا مبادله نمی‌کنند، بلکه در جریان فعالیت‌های خود کالای فرهنگی، ‌سیاسی و مدیریتی را نیز انتقال می‌دهند. رئیس جمهوری گفت: در آثار تاریخی ارزشمندی که در حیدرآباد وجود دارد، به خوبی فرهنگ اسلامی و ایرانی نمایان است و گذشتگان به خوبی توانسته‌اند، فرهنگ، تمدن و اعتقادات ایرانی را به این سرزمین منتقل کنند و امروز هم باید با بهره گیری از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی که ایرانیان از آن برخوردار هستند، مسیر گذشته را طی کنیم. روحانی با بیان اینکه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نفوذ گسترده‌ای در کشورهای منطقه و شبه قاره هند داشته است، گفت: زبان فارسی در عراق و حتی ترکیه و دربار عثمانی جایگاه ویژه‌ای داشته است،‌ اما در دهه‌های اخیر فارسی‌زدایی صورت گرفته است. امروز در شرق ایران و شبه قاره هند، فرهنگ ایران جاری است. در هیچ سرزمین و دیاری مانند شبه قاره هند زمینه برای توسعه و گسترش زبان فارسی مهیا نبوده است و در این سرزمین حتی برای شعر فارسی سبک ویژه‌ای ایجاد کردند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالایی است که برای فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره هند وجود دارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه روابط ایران و هند باید بسیار نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد، گفت: مردم هند، از فرهنگ و آداب و رسوم خود، حتی در دیار غرب به خوبی صیانت کردند. البته ایرانیان هم در طول تاریخ اینچنین بودند ولی انتظار می‌رود که بیش از دیگران حامل فرهنگ، رسوم و اعتقادات کشورمان در سرزمین‌های دیگر باشند و باید مراقبت داشت تا خودباختگی فرهنگی در زندگی ما نفوذ نکند. روحانی خاطر نشان کرد: باید کرسی‌های زبان فارسی را توسعه دهیم تا زبان فارسی در این دیار باقی بماند و بایستی از ظرفیتی که در سابقه تاریخی دو ملت وجود دارد برای ارتباط و نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور استفاده کرد. رئیس جمهوری گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور، سفرای ایران محسوب می‌شوند که باید از فرهنگ ایرانی در این سرزمین‌ها صیانت کنند. روحانی با اشاره به اینکه مطالبات و درخواست‌های برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند پیگیری می شود، اظهار کرد: از سفیر کشورمان می‌خواهم که موارد مطرح شده را به مسئولان مربوطه منتقل کنند، تا اجرایی شود.
سایر اخبار این روزنامه
ابوترابی‌فرد در اولین خطبه‌هایش در نماز جمعه تهران: سپردن مسئولیت به فردی که شایستگی ندارد، خیانت است «ابتکار» از تلاش مجلس برای کنترل بازار ارز گزارش می دهد وزیر اقتصاد در یک قدمی استیضاح پیکر جان‌باختگان سانچی تشییع شد محمدعلی وکیلی پاسخی به پرسش زیباکلام درباره احمدی نژاد! اقدامات غیرقانونی دفترخانه‌های ازدواج در ثبت شروط ضمن عقد و راه مقابله با آن بررسی شد «ابتکار» طرح «کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر» را بررسی کرد پای لَنگ کتابخانه مترو «ابتکار» در گزارشی وضعیت چگونگی برگزاری همه پرسی در حوزه اقتصاد را بررسی کرد رفراندوم اقتصادی از نمای نزدیک مزایا و موانع بزرگترین طرح محیط زیستی خاورمیانه بررسی شد دور باطل طرح شبکه فاضلاب خطر تعلیق کشتی ایران موقتا رفع شد ۶ ماه محرومیت برای علیرضا کریمی رئیس‌جمهوری در نمازجمعه حیدرآباد هند: راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد درخواست مداخله‌جویانه وزارت خارجه آمریکا برای آزادی محصورین رئیس‌جمهوری در نمازجمعه حیدرآباد هند: راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد علی شمخانی: دروغ پراکنی اخیر کاخ سفید و تل آویو نشانه وحشت از قدرت ایران است